Lampa rowerowa na jesienne wieczory

Nadeszły wczesne jesienne wieczory. Postanowiłem doposażyć mojego stalowego rumaka w skuteczniejsze oświetlenie. Po analizie oferowanych modeli zdecydowałem się na rozwiązanie ekonomiczne (China) i wybrałem najprawdopodobniej lampkę przednią SolarStorm X3 (najprawdopodobniej gdyż wątpię że to oryginał). LAMPA SOLARSTORM X3, CREE XM-L U2 została zamówiona.
Odebrałem zawartość przesyłki :

x31

SOLAR STORM X3 CREE XM-L U2 T6 LED (długość przewodu 55cm).
Zasilacz/ładowarka Li-Poly 8,4V 1A (długość przewodu 110cm).
Instrukcja obsługi (po angielsku).
Akumulator 18650 3,7V 3650 mAh x4 z futerałem do przypięcia do ramy lub mostka (długość przewodu 60cm). Dwa gumowe o- ringi do mocowania na kierownicy.
Zawartość estetycznie zapakowana. Wizualna jakość wykonania bez zarzutów.
Obudowa lampy wykonana solidnie z anodowanego aluminium.
Link do  karty katalogowej producenta: http://www.solarstorm.pl/produkty/produkty/solarstorm-x3

Soczewki ze szkła hartowanego z powłoką AR
Aluminiowa konstrukcja
3 najnowsze diody CREE XM-L2
Wodoodporna obudowa IPX-7
3 diody led – wskaźnik stanu akumulatora
Kompletny zestaw na rower
Soczewki ze szkła hartowanego z powłoką AR

SolarStorm X3 – najmocniejsza lampa rowerowa SolarStorm z popularnej serii X. Źródło światła to trzy diody CREE XM-L2, które łącznie uzyskują moc światła 2200 lumenów. Lampa dodatkowo została wyposażona w system zabezpieczający przed przegrzaniem. Cztery tryby pracy, długi czas pracy 1h40min w trybie maksymalnym oraz wskaźnik stanu akumulatora docenią nie tylko pasjonaci kolarstwa MTB. Odporna na wstrząsy oraz uszkodzenia obudowa. Soczewki ze szkła hartowanego pokryte powłoką antyrefleksyjną. Daleki zasięg oraz precyzyjne doświetlenie pobocza, czyni produkt uniwersalnym do zastosowań w mieście jak i na ciemnych bezdrożach. Możliwość montażu lampy na kierownicy lub kasku.
Lampa X3 wyposażona została w specjalnie zaprojektowany dla serii X „Power Indicating System” informujący o aktualnym stanie akumulatora:
100% ~ 80% trzy zielone diody LED
80% ~ 50% dwie zielone diody LED
50% ~ 20% jedna zielony dioda LED
20% ~ 0% jedna migająca zielona dioda LED

X3

SPECYFIKACJA TECHNICZNA:
• Marka Solarstorm
• Model X3
• Kolor Czarny / Czerwony
• Wymiary 49mm(L)× 74mm(W)× 41mm(H)
• Waga 300g (z pakietem akumulatorów)
• LED 3×CREE XM-L2 U2 LED
• Zasilanie 4×18650 pakiet akumulatorów
• Sterownik Cyfrowy układ, wskaźnik zasilania + alarm niskiego napięcia, zabezpieczenie przed przegrzaniem
• Tryby pracy Low-Mid-High-Strobe
• Włącznik Elektroniczny
• Moc światła (lm) 2200lm – 1300lm – 500lm – 2200lm
• Czas pracy 1h40min – 2h40min- 7h- 1h50min (4400mAh)
• Korpus Aluminium
• Powłoka Typ II twarde anodowanie
• Soczewki Odporne na uderzenia soczewki ze szkła hartowanego, powłoka antyrefleksyjna AR
• Reflektor Aluminiowy – gładki
• Wodoodporność IPX-7
• W zestawie X3, Pakiet akumulatorów 4×18650, Ładowarka sieciowa, 2x pierścień silikonowy, instrukcja obsługi w j. polskim, opakowanie.
Po obejrzeniu zestawu przyszedł czas na testy.
Próba terenowa wypadła pomyślnie: ilość światła bardzo dobra, kąt wiązki optymalny (dobrze widoczne pobocza), temperatura barwowa nie za zimna, mocowanie o-ringiem krytykowane w necie jest pewne a pozwala szybko zmienić kąt świecenia np. na widok nadjeżdżającego samochodu.
Nadszedł czas na testy.
Po wnikliwej obserwacji produktu już wiem że moja lampka to na 100% nie oryginał.
1. Śruby na płycie czołowej i tylnej na śrubokręt i ich łby nie w zatoczonym gnieździe.
2. Znak producenta SolarStorm idealnie podobny ale zamiast ® posiada TM.
3. Zastosowane diody CREE XM-L LED zgodne z opisem jednak oryginał posiada nowszy model CREE XM-L2 .
4. Zastosowane akumulatory z pewnością najniższej jakości jednak ich podmiana nie jest problemem można przygotować sobie zapasowy pakiet.
5. 2200lm deklarowany max. strumień świetlny wydaje się wielkością nierealną . (dobra żarówka H7 ok. 1500lm).
6. Testy elektryczne: Pomiary prądów zakres 1 – 0,3A, zakres 2 – 0,9A, zakres 3 – 1,4A.
7. Analiza wyników pokazuje że dla 3 diod CREE XM-L U2 pobór prądu musiał by wynosić ok. 4A (975lm U2) do tego należy uwzględnić spadek wydajności ze wzrostem temperatury, sprawność soczewki , oraz sprawność drivera. Realny wynik na maksymalnej mocy to 900lm.
8. Próba wizualna porównania X3 z żarówką H7 wychodzi z przewagą dla X3 jednak porównanie nie jest precyzyjne ze względna różne charakterystyki rozsyłu opraw. Efekty zamieszczam na zdjęciach. Samochodową żarówkę H 7 każdy pozna po asymetrycznej charakterystyce (drugi reflektor zasłonięty).

H-7

 

 

 

 

XLEDPozostaje sprawdzić czas pracy na pakiecie akumulatorów we wszystkich trybach.
W trybie mieszanym 0,5h max, 1h mid, 2,5h low akumulator posiadał ponad 20% pojemności (4h pracy). Nie jest możliwe wykonanie testu na 100% mocy w warunkach domowych gdyż obudowa po 10 min osiąga 60st. C co jest normalnym objawem przy braku chłodzenia. (60% mocy diody zamienia się w ciepło a w normalnej żarówce 90%) na ciepło
Według mojej oceny lampka jest warta swojej ceny mimo sporego odstępstwa od oryginalnej specyfikacji.
Z informacji na rowerowych forach wynika że zakup lampki jest pewnego rodzaju loterią gdyż fachowcy twierdzą że czasami trudno określić czy to oryginał czy klon. Najważniejsze by lampka była wyposażona o dobry sterownik diod oraz diody były z wysokiego binu ale to właśnie przypadek co dostaniemy.

Share